OSRAM met wereldwijde innovatie op de Consumer Electronic Show (CES) te Las Vegas

OSRAM LIGHTIFY
Bron: Osram
26.05.2016 | Pers - Trade

Intelligente verlichtingsoplossingen vinden steeds vaker hun plek in steeds meer huiskamers.

Als men spreekt over Smart Homes, dan heeft OSRAM haar innovatieve capaciteiten op dit gebied al eerder laten zien met intelligente lampen en armaturen van de LIGHTIFY serie. Nu gaat OSRAM verder met de eerste intelligente LED lamp welke wordt bestuurd via het Thread Network protocol. Deze innovatie heeft OSRAM laten zien op de CES (Consumer Electronic Show) te Las Vegas.

“We zijn trots om het prototype van waarschijnlijk ’s werelds eerste LED lamp te presenteren, welke draadloos kan worden bestuurd via het Thread Network protocol vanaf welke plek of locatie dan ook” zegt Timon Rupp, verantwoordelijk voor het LIGHTIFY IoT (Internet of Things) platform bij OSRAM. “We zijn overtuigd van het principe van open standaarden, die de klanten de grootst mogelijke keus bieden in combinatie met Smart Home toepassingen. In de nabije toekomst kan Thread een zeer belangrijk rol spelen op dit gebied.

Ontworpen voor de toepassing van verschillende Smart Home apparaten voor zowel in- als outdoor, is Thread een IPv6 Networking protocol, gebouwd op open standaarden voor laagvolt 802.15.4 mesh networks dat veilig en eenvoudig honderden apparaten direct in de cloud aan elkaar kan verbinden.

De non-profit Thread groep heeft wereldwijd meer dan 220 leden en kan rekenen op veel belangstelling evenals een snelle groei sinds de oprichting in oktober 2014. De focus van de Thread groep ligt in het maken van Thread als de basis voor Internet of Things, door aan productontwerpers en consumenten de unieke mogelijkheden en voordelen te laten zien en te zorgen voor een geweldige gebruikerservaring door haar strenge en zinvolle productcertificering.

Op het gebied van Smart Home toepassingen, heeft OSRAM de afgelopen twee jaar het LIGHTIFY systeem aangeboden met veel verschillende lampen en compleet ontwikkelde armaturen. LIGHTIFY Pro is de professionele versie voor commercieel gebruik. Het LIGHTIFY systeem kan worden geïntegreerd in een bestaand WLAN en bestuurd via de app op een smartphone of tablet. Via dit, op afstand bestuurbare, systeem hebben gebruikers de controle over de helderheid, de implementatie van timers en kunnen ze lichtscènes programmeren en oproepen. Het is tevens mogelijk om de kleurtemperatuur te controleren of de lichtkleuren te variëren, afhankelijk van welk type lamp wordt gebruikt.

Met LIGHTIFY, kunnen gebruikers woonkamers, werkplekken, balkons en tuinen onderdompelen in een variëteit van lichtstemmingen via de smartphone of tablet. De lichtscènes kunnen naar wens worden geconfigureerd en ook op afstand worden bestuurd. Als aanvulling biedt de app al voorgeprogrammeerde lichtscènes zoals bijvoorbeeld een realistische zonsopgang. Uiteraard kunnen de lampen thuis nog steeds gewoon aan en uit worden geschakeld via de normale schakelaars.

OSRAM München, Duitsland, is wereldwijd een toonaangevende lichtfabrikant. Het portfolio van de onderneming beslaat de volledige toegevoegde waardeketen van componenten – inclusief lampen, elektrische voorschakelapparaten en optische halfgeleiders als lichtgevende dioden (LED) – evenals armaturen, lichtmanagementsystemen en verlichtingsoplossingen. OSRAM heeft wereldwijd meer dan 33.000 mensen in dienst en behaalde in het boekjaar 2015 een omzet van bijna 5,6 miljard euro (einde boekjaar 30 september 2015). De focus van de bedrijfsactiviteiten ligt al sinds meer een eeuw op licht en daarmee op de kwaliteit van leven. Het bedrijf is op 8 juli 2013 beursgenoteerd in Frankfurt en München (WKN: LED 400: Trading symbol: OSR) Aanvullende informatie kan worden gevonden op www.osram-benelux.com

henny.oster@osram.nlT: +31 (0)10 750 14 32