Osram brengt in samenwerking met Jaguar Land Rover en Varroc Lighting Systems SMARTRIX autoverlichting op de weg

Osram ontwikkelt verschillende SMARTRIX modules met innovatieve siliconen lenzen met lange levensduur voor de nieuwe koplampen voor de Jaguar E-PACE.
Bron: Osram
26.09.2017 | Pers - Algemene interesse

De intelligente matrixmodules met innovatieve siliconen lenzen worden exclusief gepresenteerd op de ISAL 2017 en worden vanaf nu ingebouwd in de nieuwe Jaguar E-PACE

Rijden in het donker met de nieuwe Jaguar E-PACE was nooit eerder zo veilig. De matrixmodules van Osram, die in samenwerking met Varroc Lighting Systems zijn ontwikkeld, zijn voorzien van ADB-functionaliteit (Advanced Driving Beam) en zorgen zo voor optimaal zicht in het donker, zelfs bij zeer slechte weersomstandigheden. De continue, intelligent gestuurde lichtverdeling van de koplamp zorgt dat de bestuurder gevaren vroegtijdig ziet, zonder tegenliggers te verblinden. Dankzij de nieuwe siliconen lenzen met lange levensduur van Osram kon het ontwerp van het lichtsysteem bijzonder klein en compact worden gehouden en de trend naar platte, smalle koplampen worden voortgezet.

“Als wereldwijde marktleider op het gebied van autoverlichting brengen wij samen met Jaguar Land Rover voor het eerst SMARTRIX autoverlichting op de weg, waarmee wij opnieuw ons innovatievermogen bewijzen”, verklaart Hans-Joachim Schwabe, CEO Specialty Lighting bij Osram. “Dankzij ons 20 pixels LED systeem verlicht de nieuwe E-PACE de rijbaan optimaal, wat een uitstekend zicht oplevert.”

De innovatieve SMARTRIX modules van Osram maken een bijzonder compact koplampontwerp mogelijk voor de nieuwe Jaguar E-PACE.
Bron: Jaguar Land Rover

Kleine afmetingen, geweldige lichtprestaties

Hoewel er ’s nachts doorgaans minder voertuigen op de weg zijn, is het risico op ongelukken in vergelijking met overdag buitenproportioneel hoger. Een van de belangrijkste oorzaken daarvoor is het beperktere zicht. Daarbij worden veel bestuurders verblind door de koplampen van tegenliggers. Daarom speelt een betere lichttechniek een sleutelrol bij het verhogen van de verkeersveiligheid bij schemering en in het donker. Het grootlicht van de Jaguar E-PACE zorgt voor een automatisch verbeterde lichtverdeling op de rijbaan, zonder daarbij tegenliggers te verblinden. Dit wordt bereikt door een frontcamera in de voorruit in combinatie met beeldverwerkingssoftware en intelligente lichttechniek. De geautomatiseerde LED matrixkoplampen maken het voortdurend heen-en-weerschakelen tussen grootlicht en dimlicht overbodig, wat het rijcomfort verhoogt. In elke koplamp zijn twee Osram SMARTRIX modules met in totaal 20 pixels ingebouwd. Elke SMARTRIX module bevat op zijn beurt tien Oslon Black Flat LED's van Osrams dochteronderneming Opto Semiconductors. De LED's hebben een hoge lichtopbrengst, ook bij hoge lichtstromen, een homogene lichtverdeling en een stabiele temperatuur. Voor het eerst zijn de Osram modules uitgerust met siliconen lenzen met een lange levensduur, die ondanks hun zeer smalle afmetingen de hoogste lichtprestaties garanderen.

Een nieuw hoofdstuk in intelligente autoverlichting

Het grote voordeel van de nieuwe SMARTRIX module zit hem in de nieuwe siliconen lenzen met lange levensduur. Hiermee kan het lichtsysteem bijzonder klein en compact vormgegeven worden. Dat biedt automobiel- en koplampfabrikanten een enorme vrijheid in het ontwikkelen van de optiek en maakt veel nieuwe koplampvormen mogelijk. Ontwerpers kunnen daardoor in de kleinste ruimten innovatieve functies realiseren en tegelijkertijd de trend naar platte, smalle koplampen volgen. De eerste generatie SMARTRIX systemen van Osram worden vanaf nu ingebouwd in de nieuwe Jaguar E-PACE.

De koplampen met SMARTRIX module zijn op 26 en 27 september 2017 te bewonderen op de ISAL beurs in Darmstadt bij de stand van Osram. Daar worden bovendien topproducten als de μAFS moduledemonstrator voor zeer vernuftige koplampen, stijlvolle OLED achterlichten en LiDAR, een sensorsysteem voor zelfrijdende auto's tentoongesteld.

OSRAM, met het hoofdkantoor in München, Duitsland, is een toonaangevende lichtfabrikant in de wereld en bestaat al zo'n 100 jaar. Het portfolio van de onderneming beslaat hightechtoepassingen met op halfgeleiders gebaseerde technologieën als infrarood of laser. De producten worden gebruikt in zeer verschillende toepassingen van Virtual Reality, zelfrijdende auto's of mobiele telefoons tot via het internet aangestuurde intelligente verlichtingsoplossingen in gebouwen en steden. Op het gebied van voertuigverlichtingstechniek is de onderneming wereldwijd technologie- en marktleider. OSRAM had aan het eind van het boekjaar 2016 (30 september) in de voortgezette onderdelen (zonder Ledvance) wereldwijd ca. 24.600 medewerkers in dienst en behaalde in dit boekjaar een omzet van bijna 3,8 miljard euro. De onderneming is beursgenoteerd in Frankfurt am Main en München onder WKN: LED 400 (Trading symbol: OSR). Meer informatie vindt u op het internet via www.osram.com.

Inlichtingen voor de redactie, niet voor publicatie

Monique Oostdam

osram@osram.nlT: +31 (0)88 750 88 12